Skinpress Rss

Sunday 11 November 2012

Bila bayi sembelit

0

Bismillahirrahmanirrahim..

Sejak dah start makan solid food, my little A agak susah nak membuang air besar. Bila saya google di internet, rupanya ramai juga mummy yang menghadapi masalah yang sama. Jom saya kongsikan tips yang saya jumpa dan yang saya sudah cuba. Tips atau petua ini bukan dari saya ya, kecuali yang terakhir sekali.

  1. Daun kunyit di layur dan letak atas perut bayi [dah cuba]
  2. Hentikan pemberian bubur nasi buat sementara waktu, berikan 'P' food : Prune, Papaya, Plum, Peaches, Pears, etc. Tetapi betik tidak sesuai diberikan kepada bayi yang ada batuk berkahak.
  3. Berikan air masak 80ml-100ml sehari [dah cuba]
  4. Berikan jus prune. Saya berikan 3x sehari, dan cair2 sahaja kerana rasanya masam. [dah cuba]
  5. Petua lama: Campurkan sedikit tepung kanji dalam susu bayi, tetapi jangan masukan dalam air yang terlalu panas kerana kanji akan masak.
  6. Urut perut bayi secara membulat. [dah cuba]
  7. Buat senaman seperti mengayuh basikal. Lakukan dengan kerap, bukan bila dah lama dia tak berak. Kerana ini membantu pergerakan usus. [dah cuba]
  8. Berikan gripe water.
  9. Sapu air garam di ari-ari.
  10. Letakkan asam jawa di pusat bayi. Bila asam jawa sudah kering, urut perut bayi dengan minyak angin/ panas arah ke bawah.
  11. Pujuk bayi supaya berak dengan angkat kaki dia seperti nak menukar lampin sambil urut perut kirinya arah ke bawah.
  12. Kepada bayi atas satu tahun, boleh cuba berikan Shaklee MEALSHAKES yang tinggi serat dan rasanya enak digemari semua.
  13. Kepada bayi yang minum susu formula, boleh cuba susu NOVALAC IT, rumusan khas untuk bayi sembelit. Atau DUMEX Mamex Gold juga dengarnya sesuai untuk bayi sembelit.
  14. Sekiranya bayi sudah 8 bulan ke atas, boleh berikan bubur yang dicampur puri buah/ sayur yang bertekstur kasar. Dan ini paling berkesan pada saya. TINGKATKAN SERAT. [dah cuba]
 Kesian kan... bila anak menangis nak membuang. Sekiranya sembelit berterusan, cepat2lah consult dengan doktor, sebelum terlambat. Salah satu artikel yang boleh you all baca di blog Dr Hamid Arshat mengenai bayi sembelit. Yang paling penting, jangan lupa berdoa ya mummies.






0 comments:

Post a Comment